Pages

Peminat Novel

Blog Page

12 Oct 2012

Bab 4: Dia Yang Ku Cinta



"ADUH!!"  jerit  Zarith  kuat.  Kak  Zati  bergegas  menuju  ke  meja  Zarith.
“Kenapa  ni,  Zarith?”  soal  Kak  Zati.
“Pekerja  akak  ni  ketuk  kepala  saya  dengan  buku  menu.  Dia  ingat  kepala  saya  ni  apa?  Batu?!”  soal  Zarith  geram.
Kak  Zati  segera  memandang  tajam  wajah  Yana.  Yana  sudah  melampau!
 “Apa  ni  Yana?!”  jerkah  Kak  Zati.
Yana  terkejut  apabila disergah  Kak  Zati.  Dia  melihat  wajah  Kak  Zati  ketika  ini  seperti  singa  lapar.  Dalam  kecut  perut,  dia  sempat  menyimpul  senyum. Padan muka kau!
“Kamu  sengaja  nak  malukan  akak  ya?  Nak  lingkupkan  bisnes  akak?”  marah  Kak  Zati  lagi.
“Erm...  Yana  cu....  cuma  minta  maaf  aja  dekat  dia.  Tapi  dia  marah-marah  Yana.  Yana  tak  sengaja  ter.....  terketuk  kepala  dia.”  balas  Yana  tergagap-gagap.
Tak  sengaja?  Terketuk?  Wah!  Minah  ni  dah  lebih.  Dah  sedap  ketuk  kepala  aku,  boleh  kata  tak  sengaja???  Omel  Zarith.
“Tak  sengaja  kepala  otak  kau!  Kau  ingat  kepala  aku  ni  bola  besbol  ke?”  marah  Zarith  sambil  menggosok  kepalanya.
“Habis  saya  cakap  baik-baik,  awak  marah  saya.  Saya  geram.  Saya  capai  apa  ajalah  yang  sempat..”  balas  Yana  cuba  menyelamatkan  diri.
Zarith  menjengkilkan  biji  matanya.  “Kau  ni  kan......”  Belum  sempat  Zarith  membalas  kata-kata  Yana,  Kak  Zati  menyampuk. 
“Zarith,  akak  minta  maaf  bagi  pihak  Yana.  Tolong  jangan  buat  report.  Habis  lingkup  restoran  akak  nanti..”  Kak  Zati  merayu.
Zarith  tersenyum  sinis  memandang  Yana.  Ada  ubi,  ada  batas.  Sekarang  aku  nak  balas!

“Baik..  Saya  takkan  buat  report.  Melainkan.....”
“Melainkan  apa?”  soal  Kak  Zati  tidak  sabar.
“Melainkan  akak  pecat  budak  ni!”  Zarith  menunding  jari  ke  arah  Yana.  Yana  dan  Kak  Zati  terpana. 
“Pe......  Pecat?!!   Awak  siapa  nak  suruh  Kak  Zati  pecat  saya?”  tukas  Yana.
“Macam  mana ,  Kak  Zati?  Kalau  tak,  saya  terpaksa  buat  report.  Dia  cuba  menjatuhkan  maruah  saya  dikhalayak  ramai.  Dia  juga  mencederakan  saya.”  Zarith  mengugut.
Kak  Zati  mejadi  serba  salah.  Dia  tidak  sampai  hati  mahu  memecat  Yana  tetapi  dia  juga  amat  sayangkan  restorannya  ini.  Jika  Zarith  benar-benar  membuat  report,  bagaimana  nasibnya  kelak?  Kak  Zati  memusingkan  badannya  dan  memandang  Yana.
“Yana...  Akak  minta  maaf.  Akak  terpaksa  jaga  reputasi  restoran  akak.  Akak.....  akak  terpaksa  pecat  Yana.  Maafkan  akak,  Yana...”  Kak  Zati  merintih.  Kasihan  Yana.
Mata  Yana  sudah  berkaca  dengan  air  mata.  Nasi  sudah  menjadi  bubur.  Dia  harus  terima.  Dia  mengenggam  tangan  Kak  Zati.
 Tak  apa,  Kak  Zati.  Yana  faham..  Lagipun,  ini  memang  salah  Yana.  Tidak  sepatutnya  Yana  buat  masalah  dekat  sini.  Akak  cuma  menjaga  hak  akak  sahaja.  Tak  apa...  Terima  kasih  ya  kak  sudi  terima  Yana  bekerja  dekat  sini  walaupun  cuma  sebulan.  Banyak  pengalaman  yang  Yana  berlajar  dekat  sini...”  balas  Yana  lembut.  Dia  tidak  mahu  menangis  depan  lelaki  itu.  Dia  tidak  mahu  lelaki  itu  mengejeknya.
Yana  berlalu  ke  bilik  locker  dan  mengambil  beg  silangnya.  Seketika,  dia  sudah  hilang  dari  pandangan  Zarith  dan  Kak  Zati.  Zarith  tersenyum  menang.  Hatinya  puas  dapat  mengajar  minah  bajet itu.

2 comments:

  1. jahat jugak ye si zarith ni....aduh panas betul hati yg membaca ni pon...

    ReplyDelete
  2. Zalimnya Zarith tu, benci saya .Sedih pulak baca ceriter ni.Best.

    ReplyDelete

Dah baca? Macam mana, ok tak? Silalah komen ^^,