Pages

Peminat Novel

Blog Page

24 Feb 2013

Bab 23: Pelangi Cinta (Hanna Dayana & Yazid Shah)

Ini adalah entry terakhir untuk Pelangi Cinta. Saya akan cuba siapkan manuskrip ini secepat mungkin. :) Selamat membaca!


“SAYANG...” panggil Yazid Shah sambil mengetuk pintu kamar isterinya. Namun tiada sahutan dari dalam. Dia tersenyum kecil. ‘Mesti belum bangun tidur lagi ni...’ desis hatinya.
Yazid Shah memegang tombol pintu dan membuka pintu perlahan-lahan. Dia berjalan menghampiri katil tetapi Hanna Dayana tiada di situ. Dia mula gelisah sebelum mendengar sayup-sayup bunyi air di dalam bilik mandi. Dia tersenyum lega. Awal pula isterinya bangun hari ini. Ini bilik utama. Hanna Dayana memilih kamar ini kerana dia tidak mahu terpaksa bersorok-sorok jika dia keluar berkemban dari bilik mandi sekalipun.
Yazid Shah melurut rambutnya. Dia melihat sekeliling kamar itu. Sangat berselerak. Majalah ada di mana-mana. Novel yang sudah di baca diletakkan di dalam kotak namun susunannya sangat tidak kemas. Baju yang bersepah sana-sini. Dia menggeleng perlahan. Hanna Dayana memang masih kecil.
Baru sahaja Yazid Shah mahu mengemas kamar isterinya, dia terdengar bunyi pintu bilik mandi dibuka. Pantas dia berpaling. Dan dia bagaikan terpukau melihat pemandangan yang indah itu. Ini baru kali pertama Yazid Shah melihatnya. Jika dirumah keluarganya, Hanna Dayana akan memakai baju di dalam bilik mandi setelah selesai membersihkan diri. Tetapi di sini, Hanna Dayana bebas berbuat apa saja kerana dia berada di kamarnya sendiri tanpa lelaki itu. Cuma hari ini dia bernasib baik kerana dia dapat melihat pemandangan ciptaan Illahi itu.
Tanpa sedar kakinya melangkah menghampiri Hanna Dayana yang kaku di hadapan bilik mandi. Ketika ini Hanna Dayana hanya membaluti tubuhnya dengan tuala separas peha sahaja. Gelora kelelakiannya bergetar hebat. Nafasnya mula tidak teratur. Hampir dan semakin hampir. Betul-betul di hadapan Hanna Dayana.
Hanna Dayana diam tidak berkutik. Dia terkejut apabila melihat Yazid Shah berada dikamarnya. Ketika ini, dia sudah tidak tahu mahu  menutup bahagian mana kerana kesemuanya hampir terdedah. Mujurlah aset pentingnya dibaluti dengan tuala tebal.
Tangan Yazid Shah mula merayap ke tubuh Hanna Dayana. Lengannya diusap lembut. Wajah Yazid Shah kian hampir dengan wajahnya. Entah kenapa, dia bagaikan dipukau sehingga tidak mampu berbuat apa-apa. Matanya memandang sahaja wajah Yazid Shah. Debaran semakin menggila tatkala tubuhnya dipeluk erat oleh si suami. Dia dapat merasa getaran dada suaminya itu. Semakin tidak keruan apabila bibir Yazid Shah mendarat di lehernya kemudian beralih pula ke dahi, pipi dan bibirnya. Saat bibir bertaut, dia merasa terbuai dengan layanan suaminya. Lama juga mereka bercumbu sebelum Yazid Shah menarik bibirnya daripada bibir Hanna Dayana.
“Err... Sorry, sayang. Abang tak sengaja. Sayang nampak lain sangat. Abang akan bertanggungjawab. Abang janji...” ucap Yazid Shah romantis. Dia memang benar-benar tidak sengaja. Mujurlah dia cepat tersedar. Jika tidak, pasti Hanna Dayana tidak akan memaafkannya jika dia membuat lebih daripada itu. Dia tidak akan meminta isterinya menunaikan tanggungjawab yang satu itu selagi isterinya benar-benar belum bersedia.
Hanna Dayana hanya mengangguk perlahan. Dia pun tidak tahu kenapa dia boleh membiarkan bibirnya diratah. Tetapi, dia suka akan perasaan itu. Perasaan bahagia...
“Sayang take care okey. Abang pergi kerja dulu...”
Hanna Dayana masih diam. Matanya pula tidak berkelip memandang wajah Yazid Shah. Yazid Shah tersenyum senang.
“Love you, sayang...” ucap Yazid Shah. Sekali lagi dia mencuba mencium dahi Hanna Dayana dan senyuman lebar terpamer dibibirnya kerana Hanna Dayana tidak menghalang niatnya. Dan dia berharap, Hanna Dayana akan sedia menerima cintanya. Yazid Shah mengusap perlahan kepala Hanna Dayana sebelum keluar kamar dan menaiki kereta untuk ke tempat kerja.
Hanna Dayana masih kaku di tempat yang sama. Lambat-lambat tangannya naik dan menyentuh bibir. Dadanya bergetar hebat!


“ASSALAMUALAIKUM...”
“Kau ni sejak-sejak dah kahwin, sunyi sepi aje eh!” gumam Adawiyah di talian.
“Oit, mak cik! Kalau ye pun, jawablah salam aku dulu!”
Gelak kecil kedengaran di sana. “Waalaikumussalam. Sorrylah, beb. Aku cuma teruja je! Nak juga tahu perkembangan kawan baik aku ni. Sihat ke tidak? Bahagia ke tidak? Dah malam pertama ke belum?” kata Adawiyah bersahaja.
Hampir terjerit Hanna Dayana di talian tatkala soalan itu meluncur dari mulut sahabatnya. “Kau ni ingat benda alah tu ajelah!”
“Habis apa lagi yang aku boleh fikir kalau orang dah kahwin. Itu ajelah yang aku tahu!” balas Adawiyah selamba.
“Kau sihat? Kau buat apa sekarang? Masih ‘tanam anggur’ lagi ke?” soal Hanna Dayana, segera menukar topik.
“Amboi, Puan Hanna Dayana ni bukan main lagi eh? Aku dah upgradelah. Sekarang ni aku dah kerja. Tapi kerja dekat kedai buku ajelah... tu je tempat yang layak untuk aku. Belajar pun tak pandai...” balas Adawiyah lemah.
“Alah... Kedai buku pun kerja juga. Janji halal. Daripada aku ni, menanguk je dalam rumah ni. Bosan tahu tak?”
“Bosan apanya. Laki handsome depan mata. Jamu mata ajelah!” balas Adawiyah selamba.
“Weh, kau tak nak cerita apa-apa dekat aku ke?” pantas sahaja Adawiyah menukar topik perbualan.
“Hmm... ada...”
“Cer cite, cer cite...”
“Tadi aku.... aku....”
“Okey, tadi kau apanya? Suspen ajelah!” marah Adawiyah.
“Tadi aku mandi. Aku lupa nak kunci pintu bilik...”
“Okey, then?”
“Aku tak tahu pula Yazid ada dalam bilik aku. Aku pun keluarlah. Lepas tu...”
“Lepas tu? Ceritalah cepat!” gesa Adawiyah.
“Sabarlah! Lepas tu dia pandang aku, aku pandang dia. Dan paling memalukan bila dia tengok aku tengah pakai tuala! Kau fahamkan apa yang aku rasa?” soal Hanna Dayana sebal.
“Okey, I get it. So?” soal Adawiyah kembali.
“Dia pun datanglah dekat aku. Mula-mula tu aku okey lagi. Tapi bila dia pegang lengan aku, aku mula rasa semacam. Lepas tu dia peluk aku. Erat sangat.” Bicara Hanna Dayana terhenti di situ. Kejadian tadi seakan-akan terbang di hadapannya. Dia menghela nafas berat. “Dia cium aku...”
“Oh my god! Serious??” soal Adawiyah terkejut.
“Betul. Dia cium leher aku, dahi aku, pipi aku, bi....” bicaranya terhenti sekali lagi. Perlahan tangannya mendarat di atas bibirnya. Masih terasa hangat ciuman suaminya itu. Perasaan anehnya mula menjalar.
“Bibir kau?” pantas saja soalan itu meniti di mulut Adawiyah.
Hanna Dayana mengangguk lemah seolah-olah Adawiyah berada di hadapannya.
“Aku rasa laki kau sayangkan kau...” telah Adawiyah tiba-tiba.
Terkejut Hanna Dayana dengan telahan sahabatnya itu. Pantas tangannya memegang dada. Debarannya semakin kuat mengencang. Namun laju saja dia menyangkal. “Merepeklah kau ni!”
“Merepek apa pulak? Kalau dah pegang sana, cium sini. Bukan suka ke namanya tu??” soal Adawiyah geram.
Hanna Dayana mengigit bibir. Benarkah telahan Adawiyah itu? Jika benar, apa reaksi yang dia harus berikan? Jika salah, pasti dia yang akan terlebih perasan. Ah, permainan hati!
“Kau sayang dia ke?” soal Adawiyah setelah beberapa saat mendiamkan diri.
“Entah, aku tak tahu...” ucap Hanna Dayana jujur. Dia keliru dengan perasaannya. Adakala dia terasa seperti dimanjakan. Ada ketika pula, dia merasa seperti orang asing. Jadi dia buntu adakah itu perasaan sayang atau khayalannya sahaja.
“Mana boleh tak tahu, beb! Ini soal hati. Soal perasaan. Kalau suka, katakan suka. Kalau sayang, katakan sayang. Kalau tak, hati kau melayang, tahu tak!” bebel Adawiyah.
“Kau ni makin kuat membebel ek? Naik bernanah telinga aku dengar kau membebel!” balas Hanna Dayana, geram.
“Aku cakap benda yang betul tak nak terima. Suka hati kaulah. Jangan nanti kau merana pula! Kalau tak sayang, bagi aje laki kau tu pada aku! Aku jaga dia elok-elok...” kata Adawiyah bersahaja.
Membulat mata Hanna Dayana tatkala mendengar kata-kata sahabatnya itu. “Banyak cantik! Dia tu suami akulah!” bungkam Hanna Dayana bengang. Mahu berkongsi kasih dengan Adawiyah? Kirim salam!
“Oh, mengaku pun tu suami kau! Sudahlah! Kalau kau suka dia, mengaku je! Jangan pendam-pendam. Takut terlambat nanti. Eh, okeylah. Bos aku panggil ni. Nanti kita gosip lagi. Ingat pesan aku. Kalau suka, sayang, mengaku je! Peluang depan mata! Assalamualaikum...” Adawiyah memberi salam sebelum talian dimatikan.
Hanna Dayana memandang sepi telefon bimbitnya. Dia memikirkan kembali kata-kata Adawiyah itu. Suka? Sayang? Cinta? Hatinya menjerit keliru!

2 comments:

Dah baca? Macam mana, ok tak? Silalah komen ^^,