Pages

Peminat Novel

Blog Page

10 Oct 2012

Bab 2: Dia Yang Ku Cinta




“UMI,  Yana  pergi  kerja  dulu  ya?”  bicara  Yana  kepada  Mak  Kalsom.
“Baiklah.  Hati-hati ya nak..” balas  Mak  Kalsom.  Yana  mencium  tangan  uminya.
Yana  berjalan  kaki  dari  arah  rumahnya  menuju  ke  bus  stop.  Seketika,  hujan  mula  melabuhkan  tirai. 
Yana  berlari  anak  menuju  ke  bus  stop.  Tidak  mahu  baju  kerjanya  terkena  hujan.  Namun,  siapa  sangka.  Sebuah  kereta  Audi  a5  merah  hati  meluncur  laju  dijalan  raya  sehingga air  dilopak  mengena  tubuh nya.  Yana  menjadi  kaku  seketika.
“Ya  Allah,  baju  aku!”  Yana  seakan  sedar  dirinya  sudah  basah  dengan  air  lopak.  Matanya  menyoroti  ke  arah  kereta  mahal  itu.  No  plat  kereta  itu  dipandang  sekilas.  ZZ 3333.  Fuh!  No  plat  orang  kayalah.  Tapi,  tak  guna   jugak  kalau  tak  pandai bawak.  Habis  baju  aku.  Bebelnya  seorang  diri.

“HA,  Yana..  Kenapa  baju  kamu  basah  ni?  Kamu  main  hujan  ya?  Nak  kerja  pun  sempat  main  hujan..”  bebel  Kak  Zati  sujurus  selepas  Yana  memasuki  restoran.
Yana  hanya  tersenyum  sumbing.  “Taklah  kak,  orang  gila  mana  entah  bawa  kereta  laju  sangat.  Kereta  aja  mahal,  tapi  tak  pandai  bawa.  Habis  baju  saya  basah.”  marahnya  yang  tidak  perasan  mamat belagak  turut  berada  disitu.
Zarith   yang  terdengar  perbualan  itu  segera  ke  arah  Kak  Yati  dan  Yana.
“Kau  ke  perempuan  tadi?”  soal  Zarith.
“Perempuan?  Perempuan  mana  pulak?”  soal  Yana  kehairanan.
“Perempuan  yang  dekat  bus stop tadi...”
Yana  berfikir  sejenak.  Seketika,  terbuntang  matanya  kerana  dia  dapat  menangkap  maksud  Zarith.
“Awak ke  orang  gila  tadi?”  soal  Yana.

“Ha ha ha....  Padan  muka  kau.  Itulah  balasan  aku  untuk  kau.”  balas  Zarith   sambil  tertawa  kuat.
“Dasar  orang  gila!  Awak  tak  reti  bawak  kereta  elok-elok  ke  hah?  Awak  tengok  apa  jadi  pada  saya.  Habis  basah  kuyup..”  kata  Yana  sambil  melihatdirinya  yang  kelihatan  begitu  teruk  sekali.
“Kau  kata  aku  orang  gila?  Memang  padanlah  dengan  muka  kau.  Kurang  ajar  sangat!”  bentak  Zarith.
“Eh,  apahal  kurang  ajar  pulak?  Awak  yang  tak  pandai  bawak  kereta,  nak  salahkan  saya  pulak!”  Yana  membalas.
“Mulut  kau  tu  yang  kurang  ajar. Suka  hati  kau  aja  nak  kata  aku  orang  gila.” marah  Zarith.
“Sudah-sudah,  jangan  nak  bertekak  dekat  sini.  Yana  kamu  pergi  tukar  baju.  Dekat  locker  akak  ada  baju.  Ni  kuncinya.  Pergi  tukar  cepat.”  arah  Kak  Zati  yang  dari  tadi  hanya  melihat  Yana  dan  Zarith  berlawan  kata.

Zarith  segera  berlalu  menuju  ke  meja  makannya  semula.  Dalam  hati,  dia  tertawa  senang  hati  dapat  mengenakan  perempuan  bajetlawa   tu.

“SAKITNYA  hati  aku  ni!  Kurang  ajar  betullah  mamat  belagak tu.  Dia  ingat  dia  orang  kaya,  dia  boleh  buat  apa  yang  dia  suka?”  bebel  Yana.  Dia  segera  membuka  locker  Kak  Zati  dan  mencapai  baju  yang  bersesuaian  dengannya. Huh!  Banyaknya  baju.  Berkhemah  ke  apa  dekat  sini.  Soalnya  sendirian.
Setelah  puas  melihat  dirinya  dicermin,   Yana  segera  keluar  menuju  ke  ruang  dapur.  Namun,  baru  beberapa  langkah,  namanya  dipanggil  oleh  Kak  Zati.
“Ada  apa  Kak  Zati?”
“Nah,  Zarith  bagi  kamu  surat.”  kata  Kak  Zati  sambil  menghulurkan  sekeping  kertas  kecil  kepada  Yana.  Yana  yang  kehairanan  mencapai  juga  surat  yang  diberikan.
Woi,  perempuan.  Memang  padan  muka  kau  kena  simbah  free-free  dengan  aku  tadi.. Kurang  ajar  sangat.. Lagipun  sejak  aku  jumpa  kau,  macam-macam  masalah  aku  dapat  tahu  tak.  Ini  baru  sikit.  Kau  tunggulah  nanti. – Zarith

Yana  segera merenyukkan  kertas  tersebut  dan  membaling  geram  ke  dalam  tong  sampah.  Hatinya  sangat  sebal  ketika  ini.  Kau  nak  lawan  api  dengan  aku  ya, mamat belagak?  Okay,  we  fight.  Yana  berkata  sendirian  dan  terus  berlalu  ke  ruang  dapur.

4 comments:

  1. owseem yoo... teruskan menulis yaaaaa....

    ReplyDelete
  2. yeah! terbaik...kesian si Yana..:'(

    ReplyDelete
  3. Macam nak istihar perang jer Si Zarith dengan Yana ni. Makin interesting nampak.

    ReplyDelete

Dah baca? Macam mana, ok tak? Silalah komen ^^,