Pages

Peminat Novel

Blog Page

29 Aug 2012

Cerpen - Budak Nerd itu Suamiku



“Farisha!” jerit Hakimi sekuat hati. Geram melihat sikap tidak kisah Farisha apabila dipeluk lelaki yang bukan muhrimnya. Tiada langsung perasaan malu. Hakimi bingkas menarik Farisha keluar dari club jahanam itu. Farisha merentap tangannya dan merenung tajam melihat Hakimi. Kadang-kadang dia hairan, macam mana Hakimi tahu dia berada di mana sedangkan keluarganya pun tidak tahu dia keluar. Hakimi yang memahami maksud renungan Farisha mula menundukkan wajah. Dia tahu sekarang ini Farisha sangat marahkan dirinya. Tapi apa yang dia boleh buat, dia cukup geram  melihat adegan yang baru berlaku tadi. Seolah-olah Farisah sudah tidak ada agama. “Kau apahal?! Kenapa kau tarik tangan aku ha?! Kau siapa nak masuk campur urusan aku?!” jerkah Farisha tiba-tiba.  “Aku... Aku....” jawab Hakimi tergagap.  Apabila melihat Farisha melenting begini, dia jadi takut membalas kata-kata wanita itu. “Kau apa?!” jerit Farisha. “Ah! Aku tak suka kau berpelukan dengan lelaki bukan muhrim. Berdosa tahu tak?!” jawab Hakimi dengan nada sedikt meninggi. Dia tidak peduli. Dia harus tegas dengan Farisha. Kalau tidak makin menjadi perangai wanita itu. Farisha terkedu. Tak pernah sekali pun budak nerd ni menengking dirinya. Kenapa hari ni? Kenapa perlu waktu dia tengah bersuka ria? “Kau tengking aku Im? Kau tengking aku?!” soal Farisha kasar. “Kau siapa nak masuk campur hal aku ha? Kau tak ada hak tahu tak? We nothing! Jadi, please stay away from me! Budak nerd!” jerit Farisha sekuat hati sebelum berlalu pergi meninggalkan Hakimi yang masih kaku di tepi jalan.
*****
Sudah seminggu mereka tidak bertegur sapa. Tiada siapa yang ingin mengalah. Farisha dengan keras kepalanya. Hakimi pula dengan egonya. Masing-masing buat hal sendiri. Walaupun satu pejabat, mereka tidak bertegur sapa apatah lagi membalas senyum. Tetapi Hakimi tetap mengawasi tingkah laku Farisha. Risau juga keselamatan Farisha. Dengan perangainya seperti itu, tidak mustahil ada lelaki yang akan mengambil kesempatan atas dirinya. Jadi, Hakimi sentiasa mengawasi pergerakan Farisha cuma Farisha sahaja yang tidak tahu. Alasannya hanya satu, perasaan sayang yang mula hadir dalam hatinya. Dia sendiri tidak tahu sejak bila dia mempunyai perasaan seperti itu. Tetapi dia amat sayangkan wanita itu. Lagipun mustahil Farisha akan suka kepadanya yang hanya seorang budak pejabat yang menghantar surat. Tiada apa yang nak dibanggakan berbanding Farisha yang berjawatan lebih tinggi daripadanya. Persahabatan ini terjalin sewaktu dia ingin meminta pekerjaan di pejabat ini. “Eh, Im. Aku tengok kau dengan Sha tu dah lama tak bertegur sapa. Kau orang bergaduh ke?” soal rakan karib Hakimi, Amran. Hakimi hanya mendiamkan diri. Amran amat memahami akan kebisuan Hakimi. “Kau gaduh pasal apa pulak kali ni?” soal Amran “Jangan pasal perangai dia yang macam tak ada iman tu dah la” sambung Amran lagi. Siapa yang tidak kenal dengan Intan Farisha. Wanita berkaliber tetapi sangat liar dan gaya hidupnya yang bebas. “Betullah kau cakap, Am. Memang pasal tu. Semalam aku jumpa dia dekat club. Berpelukan dengan jantan! Sakit hati aku Am” jawab Hakimi sayu. Amran memang sudah lama tahu akan perasaan Hakimi terhadap majikannya. Sudah puas dia menasihati Hakimi supaya berterus terang tentang perasaannya tapi Hakimi hanya buat tidak tahu sahaja. “Aku rasa sudah tiba masa kau beritahu perasaan kau dekat dia. Biar dia tahu orang yang dia herdik selama ni sayangkan dia.” kata Amran sambil menepuk perlahan bahu Hakimi.
*****
“Intan Farisha!” jerit Hakimi dari tepi koridor pejabatnya. Dia melangkah laju menghampiri Farisha yang hanya mendiamkan diri di tepi jalan. “Aku ada hal sikit nak cakap dengan kau..” kata Hakimi sesudah sampai di hadapan Farisha. Farisha masih lagi mendiamkan diri. Hakimi menarik nafas panjang sebelum berbicara. Dia perlu berterus terang tentang perasaannya. Dia tidak peduli jika Farisha menolaknya tetapi sekurang-kurangnya dia lega. Perasaan dia telah di ketahui Farisha. “Sha, aku nak mintak maaf dengan kau tentang hal tempoh hari. Aku takde niat nak masuk campur urusan kau. Cuma aku tak suka kau berpelukan dengan lelaki. Kau tau kan berdosa hukumnya?” pujuk Hakimi perlahan. “Peduli apa aku dengan dosa? Kau siapa nak sibuk? Tak payah nak bagi ceramah free kat aku la. Geli aku dengar tahu tak?” balas Farisha selamba. “Ye, aku tahu aku bukan sesiapa bagi kau. Tapi kau kawan aku, Sha. Jadi mana yang salah, aku patut tegur..” balas Hakimi. “Ah! Malas la aku nak layan kau. Aku gerak dulu” balas Farisha sambil berlalu pergi. “Aku...Aku.. Aku cintakan kau!” jerit Hakimi. Kaki Farisha terus berhenti melangkah dan sepantas kilat Farisha menerpa ke arah Hakimi. “Kau cakap apa tadi?” soal Farisha kasar. “Aku cintakan kau..” jawab Hakimi. Ya, dia cintakan Intan Farisha. Dia tidak silap menilai perasaannya. “Hello, Mr.Hakimi Ikhmal. Kau mimpi ke? Kau ingat kau layak ke nak bercinta dengan aku? Kau tu budak pejabat je. So, please stop dreaming! Budak nerd!” jawab Farisha selamba tanpa memikirkan perasaan Hakimi. Hakimi terus menundukkan muka dan cuba mencari kekuatan untuk membalas kata-kata Farisha sebentar tadi. “Yes, memang aku budak nerd. Tapi aku ikhlas cintakan kau. Mungkin kau yang tak layak dapatkan cinta aku. Kau tengoklah nanti bila aku tak ada dalam hidup kau, macam mana kau nak hadapi kehidupan kau yang mendatang. Jangan sombong sangat, Sha. Satu je aku nak nasihatkan kau. Jangan terlalu membenci orang, kelak kau yang akan merana. Maafkan aku selama aku berkhidmat di syarikat kau. I’m resigned..” balas Hakimi dan terus berlalu meninggalkan Farisha yang termangu dengan kata-kata Hakimi.
*****
Beberapa bulan kemudian...
“Sha, remember. Malam ni kita ada party tau. Celebrate birthday aku. Kau jangan tak datang pulak..” soal kawan baik Farisha, Elly. “Of course, dear. Aku kan orang penting dalam party  tu. Mana boleh kalau tak datang. Tak fun la..” jawab Farisha dan diikuti gelak oleh Elly. “Orite, see you tonight, honey.. Daa..” balas Elly sebelum berlalu keluar dari bilik Farisha. Farisha menyambung kembali kerjanya yang tergendala tadi. Tiba-tiba dia teringatkan Hakimi. “Hakimi, kau apa khabar sekarang?” soal Farisha seorang diri. “Ah! Malaslah aku nak fikir pasal dia. Buang masa aku aje. Lebih baik aku fikir dress apa aku nak pakai malam ni.” kata Farisha keriangan.
*****
Hello, guys!” sapa Farisha kepada semua tetamu yang hadir ke party Elly. Mereka menari-nari dan berpelukan tanpa ada segan silu. Sudahlah berpelukan, mereka juga berani meneguk air haram itu. Keadaan di club menjadi riuh dengan kehadiran mereka. Dalam keadaan mabuk,mereka tidak sedar apa yang mereka lakukan. Yang mereka tahu, hanya keseronokan. Jam menunjukkan ke angka 3.00 pagi. Akhirnya mereka membuat keputusan untuk pulang. Dalam keadaan Farisha yang mabuk tidak mungkin dia dapat memandu kereta. “Sha, I hantar you balik?” pelawa Arshad, jejaka yang tidak lepas memeluk Farisha dari tadi. “Why not, dear.. I pun dah tak larat nak drive..” balas Farisha antara sedar dan tidak. “Ok, jom kita naik kereta I..” kata Arshad sambil memeluk Farisha menuju ke kereta. Dalam perjalanan balik, Arshad tidak puas memandang setiap inci tubuh Farisha. Sudah lama dia impikan tubuh Farisha. Mungkin hari ini kesempatan untuk dirinya. Arshad membelok keretanya melalui kawasan gelap. “Arshad, you nak bawa I pergi mana ni? I nak balik la..” tanya Farisha lemah. Dia sudah tidak berdaya lagi. Yang dia tahu, dia ingin segera sampai ke rumah kerana kepalanya semakin berat. Arshad memberhentikan keretanya betul-betul di kawasan semak. Tidak ada siapa yang dapat menghidu perbuatan terkutuknya. “Sha, I sukakan you..” ucap Arshad sambil memeluk Farisha. “Arshad,you buat apa ni? I nak balik la. Let me go!” jerit Farisha sekuat hati. “Kau ingat kali ni kau boleh lepas? Aku dah lama tunggu saat ni..” kata Arshad yang tidak henti mencium leher Farisha. Pang! Satu tamparan hinggap di pipi Arshad. Arshad menjadi semakin berang dan bertindak lebih ganas dengan menampar pipi Farisha berulang kali. “Kurang ajar punya perempuan. Apa yang aku nak tu bagi jela. Kau pun bukan baik sangat. Dah macam takde maruah aku tengok. Lagi nak berlagak bagus!” jerkah Arshad sekuat hati. Belum sempat dia mengapa-apakan Farisha, dia rasa seperti ditarik. Satu tumbukan padu di arahkan pada mukanya. “Kau jangan nak kurang ajar. Hormat sikit pada perempuan. Kalau kau tak puas hati, marilah..” kata Hakimi sedikit menjerit. Entah dari mana munculnya Hakimi. Dia sendiri pun binggung. Tapi yang dia tahu, Hakimi telah selamatkan dia dari lelaki durjana itu. Arshad terus melarikan diri apabila terus-terusan di belasah Hakimi. Hakimi menghampiri Farisha dan terus mengheret Farisha menaiki keretanya.
*****
Suasana di dalam kereta menjadi sunyi. Hanya kedengaran esakan Farisha. “Im, terima kasih... sebab.... sebab kau selamatkan aku. Kalau tak, tak tahu apa setan tu buat dekat aku..” kata Farisha. Hakimi masih mendiamkan diri. Dia sangat marah dengan Farisha kerana cepat mempercayai lelaki. “Im, aku... aku nak minta maaf dengan kau..” sambung Farisha lagi. “Aku...” kata-kata Farisha dipintas cepat oleh Hakimi. “Sudahlah, kau pun dah selamat sekarang. Lain kali, jangan suka-suka naik kereta dengan lelaki yang kau tak kenal. Aku hantar kau balik..” jawab Hakimi tegas. “I love you, Im..” kata Farisha. Hakimi memberhentikan keretanya di tepi jalan. “I love you, Im..” ulang Farisha sekali lagi. Hakimi membiarkan Farisha meneruskan kata-katanya. “ I really do love you. Mungkin bagi kau tak masuk akal. Aku pun tak tahu sejak bila I’m in love but I really love you..” ucap Farisha bersungguh-sungguh. Tanpa membalas kata-kata Farisha, Hakimi terus memecut laju keretanya. Farisha kecewa. Adakah ini balasan terhadapnya kerana menghina Hakimi dulu. Kini baru dia tahu perasaan kecewa apabila cinta di tolak oleh orang yang dia cintai. Farisha pasrah. Perasaan Hakimi terhadapnya sudah terkubur.
*****
Seminggu kemudian...
Rumah Farisha di datangi tetamu yang tidak dia kenali dan membawa dulang hantaran. “Mereka ni salah rumah ke? Mereka nak pinang siapa. Bukan ada anak dara lain pun dalam rumah ni kecuali aku. Tapi siapa yang nak kat aku. Im pun dah tolak aku..” rintih Farisha di dalam hati. “Assalammualaikum..” ucap salah seorang tetamu yang tidak di kenali. “Waalaikummussalam..” sahut ibunya, Datin Maisarah dari dapur. Farisha hanya melihat di balik pintu dapur. “Kami berhajat ingin menyunting bunga yang ada di dalam rumah ni..” salah seorang tetamu itu mula berbicara. “Maksud Encik?” soal ayahnya pula, Datuk Mahmud. “Sebenarnya anak lelaki saya, Hakimi Ikhmal ingin melamar anak perempuan Datuk dan Datin, Intan Farisha menjadi isterinya..” jawab bapa Hakimi, Encik Hamdi. Farisha yang seakan mendengar nama Hakimi disebut terus meluru keluar ke ruang tamu. “Ha, itu dia anak perempuan saya. Saya tidak boleh beri kata putus. Semuanya terpulang pada tuan punya badan..” balas Datuk Mahmud. “Sha, macam mana sayang?”soal Datin Maisarah. “Pak cik, betul ke tadi saya dengar nama Hakimi Ikhmal?” soal Farisha seakan tidak percaya. “Betul, nak. Dia ingin melamar kamu menjadi isterinya. Dia ada dekat luar tu..” kata bapa Hakimi. Farisha meluru keluar dan menuju ke Hakimi. Dia perlukan penjelasan. “Im...” sapa Farisha. Hakimi tersenyum memandang Farisha dan berkata “Sha, mungkin aku bukan yang terbaik untuk kau, tapi aku janji aku akan menyayangi kau sepenuh hati aku. Aku harap kau sudi jadi isteri aku..” “Aku.... Aku... Aku terima, Im.. Tapi kenapa masa aku bagitahu perasaan aku dekat kau hari tu, kau buat tak tahu..” soal Farisha. “Sebenarnya aku nak dengar luahan hati kau. Aku nak kau sedar tinggi mana pun darjat kita, kita tetap sama, Sha..” balas Hakimi lembut. “Aku mintak maaf Im. Aku janji aku akan berubah dan jadi isteri yang terbaik untuk kau. Aku janji..” bersungguh-sungguh Farisha mengungkap janji. “Nampaknya, anak saya setuju..” kata Datuk Mahmud di balik pintu. Dia bersyukur kerana akhirnya anaknya akan mendirikan rumah tangga. Dia berharap anak Encik Hamdi dapat membimbing Farisha ke jalan yang di redhai. “Alhamdulillah...” sahut semua tetamu yang ada. “Aku cintakan kau..” ucap Hakimi. “Aku pun cintakan kau, budak nerd..” balas Farisha. Hakimi menjengkilkan matanya kerana Farisha masih memanggilnya nerd. Akhirnya mereka berdua tertawa bahagia.

2 comments:

  1. bestnye! sweet je walaupon bdk nerd..harap sngt crte ni panjang lagi...:(

    ReplyDelete
  2. asl type rapat2 jer? pening kple lah nk bace dear..nasib pendek je cerpen nih....

    ReplyDelete

Dah baca? Macam mana, ok tak? Silalah komen ^^,