Pages

Peminat Novel

Blog Page

20 Mar 2013

Kafe Naina 1





1
“KAFE NAINA, nama semanis tuannya. Akhirnya tercapai jugak impian aku nak buka bisnes. Lepas ni, aku kena fikirkan strategi untuk melariskan kafe aku ni. Hmm, rasa-rasanya ada orang datang tak?” soalku kepada Saadah, sahabat baik dan juga rakan serumahku.
“Perasan tak sudahlah minah ni... Kau memang kena fikir cara untuk lariskan kafe kau ni... Kau dah ada pekerja ke?”
Aku menghela nafas. “Belum lagilah. Kafe ni pun baru siap semalam. Apa kata kau kerja dengan aku? Jadi P.A aku, nak tak?” aku memberi cadangan kepada Saadah.
Membulat mata Saadah tatkala mendengar cadangan ‘bernas’ aku itu. Laju saja dia menggelengkan kepalanya. Eleh, tak membantu langsunglah dia ni!
“Ish, tak ingin aku. Kerja aku dekat pejabat Tan Sri Omar tu pun dah berlambak, ini nak kerja dekat kafe kau yang baru nak buka ni? Mana nak jadi pelayan lagi, basuh pingan mangkuk lagi. Penat tahu tak....” Saadah menolak sekeras-kerasnya cadangan aku.
“Hoi, mak cik. Aku suruh kau jadi P.A a.k.a Personal Assistant ataupun Pembantu Peribadi aku, bukan suruh jadi waiter atau cleaner. Kau ni tak faham bahas omputih ke apa?” aku mula membebel. Wajah Saadah kurenung tajam.
Saadah hanya tersengih kelat. “Aku faham bahasa omputih tapi kau kan tak ada pekerja lagi... Nanti tak fasal-fasal semua kerja aku kena buat...”
Aku segera masuk ke kafe dan menuju ke kaunter. Sekeping kertas keras bersaiz manila kad kuambil dan kusuakan ke Saadah. Jelas terpampang tulisan aku yang mengatakan; PEKERJA DIKEHENDAKI. Juruwang. Pelayan dan Pekerja Dapur. Temuduga terbuka, 8.00pagi – 3.00petang.
Saadah tersengih lagi. Oleh kerana dek malas malu melayan kepala Saadah, laju saja kakiku memanjat kerusi yang sedia berada di luar kafe. Kertas keras itu aku gantung ke dinding bagi memudahkan para pekerja mencari pekerjaan yang bersesuaian dengan mereka. Tanpa mempedulikan Saadah, aku terus menuju ke dapur untuk menyediakan santapan tengah hari buat kami berdua. Inilah kali pertama aku masak di dapur di kafe ini. Keluasan dapur yang sangat maksima sehingga membolehkan orang ramai berlari di dapur ini.
“Ina....” panggil Saadah. Aku mendengar derapan kaki mengikut langkahku menuju ke dapur namun aku hanya membiarkan sahaja. Rajukku sudah datang!
“Aku teringin nak makan cheese kek kau la....”
Aku masih mendiamkan diri.
“Ina.... Janganlah merajuk. Sorry okey?” pujuk Saadah namun aku tetap membisu. Sebenarnya rajukku tidaklah teruk mana, cuma aku mahu mengusik Saadah saja.
“Okey-okey. Aku janji aku kerja dengan kau. Jadi P.A a.k.a Personal Assistant ataupun Pembantu Peribadi kau. Tapi kau bagilah aku masa tiga bulan untuk resign. Boleh eh, Ina?” pujuk Saadah.
“Aku janji... Kau janganlah merajuk lagi, Ina..... Please....” sambung Saadah lagi.
Ha... Ha... Inilah yang aku mahu. Pantas saja aku berpaling menghadap Saadah. Senyuman paling manis aku berikan buat Saadah. “Okey, set. Cancel merajuk...” kataku bersama sengihan lebar.
“Ina....!” jerit Saadah geram. Geram kerana dipermainkan! Tangan Saadah pantas saja naik ke pinggangku.
“Ha ha ha... Kau nak cheese kek tak???” aku cuba mengugut.
Saadah mencebik bibir. “Mestilah nak! Tapi kau suka kenakan aku tau...” bebel Saadah tidak puas hati.
“Alalala, mucuk aku ni. Aku usik pun bukannya siapa. Kawan aku juga. Dah, jom kita buat cheese kek... Kau pergi siapkan bahan-bahan. Aku nak masak lunch kita dulu.”
“Ala, Ina... Aku mana tahu bahan-bahan nak buat cheese kek ni... Kau ajelah buat...”
 “Jangan nak mengelak. Kau tak tahu, aku beritahu. Buku resepi pun ada kalau kau nak tengok...” bebelku kepada Saadah.
“Kau kan P.A aku. Jadi, semua perkara kau patut tahu termasuk bahan-bahan masakan aku. Aku rasa aku nak buat ujian untuk kaulah. Nak uji memori ingatan kau tahap mana... Tak adalah nanti bila aku suruh sediakan bahan Cheese kek, kau pergi sediakan bahan Banana kek....”
“Kurang asam kau, Ina. Tapikan, Ina. Kenapa aku rasa jawatan aku ni termasuk dalam golongan pekerja dapur ek?” soal Saadah kehairanan.
Aku tersengih nakal. “Memanglah... Sebab kau P.A bahagian dapur. Ha ha ha!” gelak jahat mula bergema di dapur.
“Ina.....!”

1 comments:

  1. napa pendek sgt...xtaw nk komen apa utk pmulaan nie..

    ReplyDelete

Dah baca? Macam mana, ok tak? Silalah komen ^^,