Pages

Peminat Novel

Blog Page

12 Dec 2012

MINI NOVEL : AKU TOMBOY, DIA PLAYBOY (Bab 7)




'Surat cinta untuk Sha.'

AKU pandang surat itu dengan pandang pelik plus terkejut. Siapa yang bagi aku surat ni? Aku ada secret admirer ke? Oh boy! I like!
“Apa tu?” soal Ard.
“Entah.” Jawabku sepatah.
Ard mahu berebut dengan aku tapi aku lagi power mengelak.
“Rileks, derr. Surat ni atas nama aku. Yang kau gelabah kenapa?” soundku selamba.
Ard mencebik bibir. Malas nak berlawan kata dengan Sha. Takkan pernah menang!
Aku membuat sampul surat berwarna merah hati itu dengan cermat. Takut terkoyak. First time ada secret admirer. Mahu tak jakun!
Aku intai isi di dalamnya. Ada sehelai kertas dan..... wangi. Orang ni letak bedak selori ke apa? Tapi..... tapi  sweetlah!
“Bacalah weh.” Ard mencelah.
“Sekejaplah!” bentakku.
Aku mengeluarkan surat itu dan mula membaca bersama-sama Ard.

Dikau bagai bunga yang hadir untuk kumbang,
Dikau bagai awan yang hadir untuk hujan,
Dikau bagai cahaya yang hadir untuk matahari,
Jadi dunia akan lebih lengkap jika....
Dikau bagai Hawa yang hadir untuk Adam.
With love,
Mr. A

Peh! Gila jiwang!” jerit Ard tiba-tiba.
Aku pantas menekup mulut Ard. Gila apa terjerit dalam kelas. Nasib baik lecturer tak sampai lagi!
Syhh. Senyap sikit. Mulut kau ni, aku sumbat dengan tiub baru tau!” aku mengugut. Ard hanya tersenyum sumbing.
“Siapa Mr.A tu beb? Tak sangka seyh, kau ada secret admirer. Tomboy macam kau pun ada orang pandang.”
Hello, nampak aje tomboy, tapi muka cute!” kataku slumber.
“Bilalah aku nak ada secret admirer macam kau ni?” kata Ard lemah.
Aku memeluk bahu Ard.
“Rileks geng. Esok-esok adalah tu. Sekarang ni bagi aku layan mood jiwang aku dulu. Aku suka beb statement dia. Dikau bagai Hawa yang hadir untuk Adam. Gila romantik!” aku pula menjerit. Excited punya pasal. Lupa semua!
“Kau rasa esok aku dapat surat cinta lagi tak?” soalku teruja.
“Entah.” Balas Ard sepatah.
“Ni yang aku tak suka ni. Aku soal panjang lebar, kau jawab entah je?” marahku tiba-tiba.
He he he.. aku rasa esok mesti ada lagi surat cinta tu..” kata Ard. Tahu takut. He he he.
“Jom! Disebabkan aku terlampau happy, jom aku belanja kau dengan Sarah makan. Cakap je nak makan dekat mana. Aku belanja.”
“Betul ni?” muka Ard berseri-seri apabila dengar perkataan ‘makan’ dan ‘belanja’. Memang laju je!
“Betullah...” kataku malas.
“Lepas kelas, aku bawak kau satu tempat. Tapi kau jangan tak bayar pulak! Aku bulan ni pokai sikitlah. Repair lap-top aku tu. Tu yang kureng tu..”
“Aku bayarlah!” kataku tidak puas hati. Kalau dah nama nak belanja, takkan orang lain kena bayar pulak, kan?

SENYUMAN mekar terukir dari seulas bibir yang lembab. Sikit lagi nak masuk perangkap aku.
Dia melihat dari jauh reaksi Sha apabila menerima sepucuk surat cinta daripadanya. Muka Sha ketika itu, gembira bukan main. Iyelah, baru pertama kali dapat surat cinta.
Tomboy macam kau ada ke jantan nak?” kata Am sinis.
Dia terus berjalan menuju ke kafe setelah berpuas hati dengan apa yang dilihatnya sebentar tadi.
“Balik nanti, aku nak singgah shop. Nak beli kad wangi banyak-banyak. Nak ajar sikit minah tomboy tu.” Dia tersenyum sinis.


“AKU rasa macam nak balaslah surat tu.” Aku memberi cadangan kepada Ard.
Membulat mata Ard mendengar kata-kataku. Nak terkejut sangat kenapa?
“Kau biar betul?” soal Ard inginkan kepastian.
“Betullah. Ingat aku main-main?” kataku.
“Tapi kau mana kenal dia? Dan kau tak tahu nak bagi surat tu dekat siapa. Jangan buat pasal, Sha. Entah-entah budak nakal nak kenakan kau ke?” duga Ard.
“Rilekslah, geng. Aku tahu apa aku nak buat. Kau jangan risaulah. Aku pun nak berkenalan juga dengan Mr.A tu. Siapa agaknya dia kan?” soalku cuba membayangkan siapa lelaki yang sudi memberinya surat dan juga kata-kata romantis. Hati wanitanya melonjak riang.
“Suka hati kaulah, Sha..” putus Ard akhirnya.
Sha hanya tersenyum manis. 

"Tak sangka kau ada peminat kan? Selama ni aku tengok takde sorang mamat pun pandang kau.Ada pun si playboy tu. Itu pun dia pergunakan kau..." kata Ard tidak puas hati apabila mengingatkan kejadian tempoh hari.
"Nak buat macam mana. Mamat tu memang otak biol. Tapi aku akan ajar dia sampai dia tahu serik. Sekarang ni dia nak usha Sarah pulak. Memang dah melampau. Dia ingat Sarah tu anak ayam ke?" marahku.
"Itulah. Aku rasa kau kena bagi warning dekat Sarahlah. Aku takut dia kecewa nanti." balas Ard.
Aku menganggukkan kepala tanda bersetuju dengan kata-kata Ard.
Suasana mula sepi seketika. Ard mengelamun entah apa dan aku pula masih memikirkan gerangan Mr.A tu. Mesti handsome plus romantik.
"Aku harap Mr.A tu tak playboy macam si Am tu." kataku memecah kesunyian.
"Huh?" Ard kelihatan pelik. Memanglah pelik. Sebab aku excited dari tadi cerita fasal Mr.A.
"Apa?" soalku berpura-pura tidak faham.
"Kau ni lain macam je? Takkan dah jatuh cinta kot?" duga Ard.
Aku mengukir senyuman nipis dan berkata, "Maybe..."
"Gatal!" jerit Ard.
Akhirnya kami berdua ketawa apabila memikirkan kata-kata pelik kami tadi.

4 comments:

  1. tulisan dia aneh sikit.. hehe
    klau boleh bgi teratur ya.. smbng lgi

    ReplyDelete
  2. nak lg bleh x?????

    ReplyDelete
  3. Kenapa tak sambung 8 best lah cerita ni semakin menarik more deeper, more interesting :D tlg sambung walaupun 2013 :).Boleh ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stella Pinkie: Akan diusahakan. Agak sibuk sedikit :)

      Delete

Dah baca? Macam mana, ok tak? Silalah komen ^^,