Pages

Peminat Novel

Blog Page

29 Nov 2012

MINI NOVEL : AKU TOMBOY, DIA PLAYBOY (Bab 5)



WELCOME baby girl...” kata Ard teruja. Ada dia biarkan aku angkat beg Sarah sorang-sorang. Yang dia sedap tunjuk itu ini dekat budak kecik tu. Ini sudah lebey!
Woi, Ard! Tolonglah aku! Berat tau tak? Sarah, kau bawak apa dalam beg ni hah? Berat macam sepuluh kilo batu..” kan aku dah start membebel.
Opss! Sorry..” itu aje jawapan Ard. Sakitnya hati aku!
Sorry, Kak Sha. Semua barang Sarah bawak. Sayang nak tinggalkan dekat rumah. Takut rindu...” ucap Sarah perlahan.
“Sarah bawak apa aje ni?” aku menyoal, saja nak ‘kepochi’.
“Sarah bawak.....” mulalah Sarah bercerita satu persatu barang yang dibawanya dari rumah Pak Ngah. Aku dengan Ard sudah ternganga. Mana taknya. Gambar family dia aku boleh terima lagilah. Kalau dah bawak bantal busuk dia, bukan setakat bantal busuk. Baju atau barang kesayangan keluarga dia pun dia bawak. Untuk kurangkan rindu katanya. Oh boy! Ini macam punya budak pun ada kaa? Bebel aku dalam slang India.
“Banyaknya barang. Macam nak duduk sini terus..” usik Ard.
“Alah, Kak Ard. Buat hilang rindu..” balas Sarah bersahaja. Kan aku dah kata, jawapan yang sama.
“Okey, okey. Kita tutup cerita rindu-merindu ni. Bilik Sarah yang dekat tengah-tengah itu.” Aku menunjukkan sebuah bilik yang berada di tengah-tengah di antara bilik aku dengan Ard.
“Buat macam rumah sendiri okey? Tapi! Tapi harus diingatkan di sini. Jangan balik lewat, jangan bawak lelaki bukan mahram masuk rumah, jangan buat bising macam orang hilang akal dan seangkatan dengan perangai-perangai yang tidak baik. Sarah dah duduk dengan akak. Jadi, Sarah di bawah tanggungjawab akak. Kalau Sarah degil, akak telefon Pak Ngah suruh masukkan Sarah dekat hostel balik. Ada faham?” aku mula memberi ceramah tengahari dekat Sarah. Kelihatan Sarah menganggukan kepala. Bagus, mendengar kata!
“Baik, bos!” tabik Sarah.
Suasana sepi seketika. Kerana Sarah begitu khusyuk mengemas biliknya. Dalam beberapa saat, kedengaran lagu Untuk Dia nyanyian Najwa Latif memekik dalam bilik Sarah. Aku pun sibuk mengintai-intai. Nak tahu siapa yang telefon. Pak ngah, kah?
“Abang Am?” soal Sarah teruja.
Aku terus memasang telinga. Am? Bukan Pak Ngah ke?
“Abang nak ajak Sarah keluar makan? Bila?” Sarah sudah terloncat-loncat seperti monyet yang baru dapat sebiji pisang.
Ard menyiku lenganku tanda memberi amaran. Aku membalas dengan menganggukkan kepala.
Ehem-ehem.... siapa yang call tu?” aku mencelah.
“Abang Am yang call, dia ajak Sarah keluar makan. Boleh tak Sarah nak keluar dengan abang Am. Please Kak Sha...” rengek Sarah sambil mengoyangkan lenganku. Aku dah lemah lutut. Bukan boleh dengar orang memujuk merayu ni. Nampak aje brutal, tapi hati tisu setaman. Ewah!
Please....” pujuk Sarah lagi. Aku mula menggaru dagu yang terasa gatal. Tiba-tiba idea menjelma. Ting!
“Hmm, boleh.. tapi dengan satu syarat..” kataku bersahaja.
Sarah kelihatan tergamam. Syarat?

KAMI bertiga melangkah masuk ke Restoran Chicken Rice Shop. Wajah Am tiba-tiba sahaja bertukar warna. Warna merah menyala. Ha ha ha! Rasakan!
“Hai, Abang Am....” sapa Sarah manja. Manjalah sangat. Aku ‘pang’ kau sekali kang!
“Ha... hai.....” balas Am teragak-agak. Ni apa kes bawa bala tentera ni. Aku nak dating dengan kau aje, Sarah oii.
“Emm. Sorry ya Abang Am. Sarah terpaksa bawak Kak Sha dengan Kak Ard. Kalau tak dia orang tak bagi Sarah keluar...”
“Lagipun dia sekarang bawah tanggungjawab aku. Pak Ngah amanahkan aku untuk jaga dia...” balasku bersahaja. Hamek kau!
Am mengetap bibir. Pasti bengkak hati dia sekarang ni. Do I care? Bak kata dia tu!
“Tak apa.. Abang memang orang yang pemurah. Marilah makan sekali kalau tak malu..” perli Am pedas.
Aku dan Ard teruslah buat muka tak malu. Kami mula duduk berhadapan Am dan Sarah. Aku segera memanggil pelayan tanpa mempedulikan wajah menyinga Am. Orang dah nak belanja, kita ‘sental’ ajelah!
“Bagi saya Nasi Ayam Blackpaper, Soup of the day, Ipoh Beam Sprouts, Rainbow Delight Dessert dengan air Pepsi. Untuk sorang makan.” Kataku kepada pelayan yang sudah menghampiri meja kami.
“Kau nak makan apa, Ard?” soalku kepada Ard. Pandangan tajam Am ku biarkan sahaja.
“Samalah! Nampak macam sedap aje apa yang kau order tu.”
“Bagi dua set ya, dik. Cepat sikit eh. Lapar ni..” gesaku.
“Abang dengan akak nak makan apa?” soal pelayan itu kepada Am dan Sarah.
Sebelum Am berkata-kata, dengan pantas aku mencelah. “Dik, untuk kakak manis ni bagi Nasi Ayam madu. Untuk abang ni adik bagi Nasi Ayam Original aje. Dia tak berapa gemar makanan lain. Air bagilah Pepsi jugak.” Kataku serius.
“Nanti Sarah share dengan akak dengan Kak Ard okey...” balasku bersahaja. Am segera menutup buku menu dengan kasar.
Aku dengan Ard sudah tepuk tangan di bawah meja; tanda misi berjaya!
Meja makan itu sepi dalam lima minit. Semua melayan mud masing-masing. Tapi aku tahu hati Am tengah membara. Tengok aje dari renungan mata maut dia tu. Dulu mata tu memikat, sekarang mata tu menempah maut! Setelah sepuluh minit menunggu, akhirnya menu yang dipesan sampai juga.
Aku segera ‘menyental’ makanan yang sudah terhidang di atas meja. Buat ‘derk’ je dengan mamat tu. Dia pun makan macam lalu tak lalu aje. Kenapa der? Tak cukup duit ke? Ha ha ha!

ERRKK!! Alhamdulillah, kenyang. Sedapkan makanan dekat sini.” Soalku kepada Sarah. Sarah tersenyum serta menganggukkan kepala. Am masih diam membeku.
“Okey, jomlah Sarah. Perjumpaan makan tengah hari dah selesaikan? Jom balik. Nanti Pak Ngah marahlah keluar lelaki yang kita tak kenal..” kataku selamba.
Am sedikit tercengang. Kurang ajar kau, Sha. Kau dah ‘bedal’ dua, tiga makanan, kau boleh kata tak kenal aku. Habis siapa yang nak bayar ni??? Bentak Am di dalam hati.
“Err, Abang Am., terima kasih sudi belanja Sarah, Kak Sha dan Kak Ard makan. Nanti kita jumpa lagi ek?” soal Sarah kepada Am.
Am hanya tersenyum nipis. Nak meroyan dah tak boleh. Terpaksalah tahan hati ni. Takkan nak buat hal depan Sarah pulak, kan? Jatuhlah standard aku sebagai playboy tersohor di kolej, desis hatinya.
Thank’s Am belanja kita orang. Bak kata orang dulu-dulu; terima kasih daun keladi, bila-bila belanjalah lagi. Kita orang gerak dulu.” Kataku berbaur sindiran. Aku segera menarik tangan Sarah supaya mengekori langkah kami. Aku dan Ard macam biasa; tepuk tangan kemenangan.
Am memerhati langkah mereka dengan perasaan dendam. Aku akan ajar kau minah tomboy! Akhirnya dia turut berlalu meninggalkan restoran itu.

3 comments:

  1. HAHA! padan muka Am! caya la Sya n Ard!

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu! suka kan Am kena 'kaw-kaw' dengan budak berdua tu.. kiki :D

      Delete
  2. terbaiklah sya n ard.. by the way story ni sgt gempaxx.. im newbie here :)

    ReplyDelete

Dah baca? Macam mana, ok tak? Silalah komen ^^,